Brede olijfgroene Noord-Vietnamese riem in webbing, met in elkaar sluitende gesp met ster (1)

Gepubliceerd op 3 januari 2021 om 10:09

Zowel de Vietcong als de Noord-Vietnamese strijdkrachten droegen een brede variëteit aan koppelriemen. Al tijdens de oorlog waren deze voor de Amerikanen één van de meest gegeerde buitgemaakte souvenirs,  en werden ze toen al tussen militairen onderling geruild en versjacherd voor soms hoge bedragen.

De overgrote meerderheid van de gevechtsriemen en koppelsloten hadden hun origine in China. Met de toename van de infiltratie uit Noord-Vietnam vanaf 1959, nam ook de massale hulp aan militaire uitrusting en wapentuig vanuit de Chinese Volksrepubliek (PRC) toe. Het gros van de gevechtsriemen en koppelsloten waarmee de strijders uit het Communistische kamp werden uitgerust, waren daarom vaak van Chinese makelij, vervaardigd volgens Noord-Vietnamese specificaties. Chinese koppelriemen, bestemd voor binnenlands gebruik door het Chinese Volksleger, vertoonden op het koppelslot bijna steeds een ster met in het centrum daarvan de Chinese karakters voor 8 en 1. Hiermee werd verwezen naar 1 augustus, de datum waarop het Chinese Volksleger in 1949 werd opgericht. Koppelsloten bestemd voor de export naar bevriende communistische regimes, leken sterk op de in China gedragen variant, maar vertoonden enkel de ster of waren gewoon blanco. 

Aanvankelijk waren de Chinese gevechtsriemen, bestemd voor Hanoi,  uit leder vervaardigd, maar wegens het natte, vochtige Vietnamese klimaat bleken canvas en vervolgens webbing meer duurzaam te zijn. Gevechtsriemen uit geplastificeerd materiaal waren het best bestand tegen de elementen, maar we mogen er van uit gaan dat deze meestal pas gaandeweg werden aangebracht op gerecupereerde (oudere) koppelsloten, en het hier geen aanvankelijke uitvoering betrof.  

De meest voorkomende types gevechtsriemen en koppelsloten, die werden vervaardigd in de Chinese Volksrepubliek, en werden geëxporteerd naar Hanoi voor haar bevrijdingsoorlog in het zuiden waren:

  1. lederen riemen met messing koppelsloten;
  2. canvas riemen met parallelle rijen stiksel, en stiksel in diamantvorm, met messing koppelsloten;
  3. riemen in kaki-bruin webbing-materiaal met kleine in elkaar sluitende koppelsloten;  
  4. roodbruine geplastificeerde riemen met kleine in elkaar sluitende koppelsloten;
  5. brede limoengroene riem in webbing-materiaal met grote in elkaar sluitende gesp met ster;
  6. brede olijfbruine riem in webbing-materiaal met grote in elkaar sluitende gesp met ster;

Van de eerste vier van bovenstaande types bestond een uitvoering met of zonder ster op de gesp.  De brede limoengroene en de olijfbruine koppelriemen in webbing-materiaal hadden altijd een ster op de gesp. Van deze laatste twee bestaat geen in de Chinese Volksrepubliek gedragen variant. 

De koppelsloten uit messing waren ofwel gegoten ofwel geslagen. Vermoedelijk waren de gegoten koppelsloten de oudste, aangezien dit productieproces duurder en meer tijd vergt dan machinaal geslagen koppelsloten.

De koppelriemen met kleine in elkaar sluitende koppelsloten waren geslagen, met het fabrieksnummer en het jaar van fabricage op de achterkant van de gesp. De jaren die voorkomen zijn 1965 tot 1972. Deze koppelsloten hadden glimmende plating,  die vaak afbladderde of verweerde.

De koppelsloten met ster, die waren voorzien op de brede limoengroene koppelriemen uit webbing, waren geslagen uit staal, en voorzien van een matte zinken plating.

Aanvankelijk werd door de Amerikanen aangenomen dat Vietnamese koppelsloten met een ster bestemd waren voor officieren. Hierdoor waren deze meer gegeerd onder de souvenirjagers, maar ondertussen is dit volledig achterhaald. Het blijkt ondertussen dat de meeste Noord-Vietnamese en Vietcong gevechtriemen voorzien waren van een koppelslot met ster.  

Koppelriemen van Sovjet-makelij kwamen daarentegen in minder groten getale voor. De Sovjet-koppelriem die bestemd was voor export naar bevriende landen, bestond uit een bruine kunstlederen riem en was voorzien van een gebogen messing koppelslot, zonder hamer en sikkel. Deze koppelriemen van Sovjet-makelij trof men pas in de latere helft van de Vietnamoorlog aan, vanaf het Tetoffensief in begin 1968. 

Het type gevechtsriem hieronder is, net zoals de meeste Noord-Vietnamese riemen, vervaardigd in de Chinese Volksrepubliek. Dit type verscheen vanaf circa 1970 op het strijdtoneel. Het ontwerp, uit webbing-materiaal met grommets, was gebaseerd op de Amerikaanse gevechtsriem, zodat ze ook kon worden gebruikt met buitgemaakte Amerikaanse of Zuid-Vietnamese uitrusting. De kwaliteit van het webbing-materiaal is echter beduidend slechter als de Amerikaanse gevechtsriemen.

Noord-Vietnamese riem
Noord-Vietnamese riem
Noord-Vietnamese riem

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.